CARACTERÍSTIQUES DE L’ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC:
L’objectiu principal és aconseguir millorar el rendiment dels alumnes respectant les seves possibilitats i característiques individuals. El psicopedagog, en el nostre cas el psicòleg, com agent de canvi, combina l’orientació de l’assessorament cap a l’acompanyament i l’apropament de la construcció d’un projecte de vida adequat a les possibilitats de cadascú de manera que l’alumne desenvolupi al màxim les seves competències i capacitats amb la intervenció especialitzada, on el professional assumeix la màxima responsabilitat en el procés de relació i en la pressa de decisions, operant amb una estratègia de suport d’intervenció, pròpiament dita, sobre l’infant. No es pot oblidar, la importància del vincle entre el psicopedagog i l’infant a l’hora de realitzar l’assessorament. Tot és més eficaç realitzat des d’una perspectiva interdisciplinària col·laborativa, vinculant i buscant la complicitat de tot l’equip de professionals, el professorat, l’alumnat, la família i l’entorn proper on intervé l’infant.
L’ASSESSOR PSICOPEDAGÒGIC AL CDiTDEA:
CONCRECIÓ DE TASQUES DEL PSICOPEDAGOG AL CENTRE CDiTDEA
| |
MISSIÓ-
Què fa? Detecció, atenció, seguiment, avaluació i orientació a la infància, a l’adolescència i als joves. I, assessorament i orientació a les famílies.
Sobre què? Detecta, atén, orienta, fa el seguiment i les avaluacions sobre les necessitats d’aprenentatge, de desenvolupament individuals i/o de conducta de cada infant, adolescent o jove considerant els diferents factors que intervenen en la formació personal (context, relacions, aspectes personals,...). Orienta i assessora als pares referent a com actuar amb els seus fills per ajudar-los i acompanyar-los en la millora dels aprenentatges, a més a més, d’informar-los i recomanar-los de possibles dificultats d’aprenentatge que els seus fills podran desenvolupar en un futur.
D’acord amb què? D’acord amb les instruccions establertes per la direcció del centre, comptant amb la col·laboració i coordinació de l’equip professional interdisciplinari. I, contemplant la legislació educativa actual.
Per tal de donar suport, col·laborar i assessorar en els processos d’aprenentatge i de desenvolupament integral de la persona facilitant, així, el dret de formació per tothom.
| |
FUNCIONS o FINALITATS-
Avaluació i reeducació psicoapedagògica.
- Orientació professional
- Assessorament i acompanyament a les famílies
- Prevenció de fracàs escolar i trastorns d’aprenentatge
|
TASQUES O ACTIVITATS-
Elaboració d’un Pla de Treball a partir dels resultats de l’avaluació psicopedagògica (entrevistes infant i família, informació de l’escola, administració de proves, sessions amb l’infant) sobre les aptituds que intervenen en l’aprenentatge per donar una resposta individualitzada: millora del rendiment escolar, conductes atípiques i específiques. Es realitza una intervenció directa, un tractament reeducatiu i rehabilitador individualitzat dels trastorns d’aprenentatge, creant materials propis per els aspectes perquè l’infant sigui competent: autonomia i iniciativa personal, aprendre a aprendre,... i, per contribuir a l’èxit acadèmic, des d’una perspectiva interdisciplinària i col·laborativa amb l’equip de professionals basada en la motivació. Es manté el contacte amb el tutor de l’escola per informar, aconsellar i compartir la tasca realitzada i reorientar, el pla de treball.
Acompanyament, guia i assessorament dels adolescents i joves en la tria i en el seu itinerari curricular, tenint en compte les seves característiques individuals, processos bàsics d’aprenentatge, la personalitat els interessos professionals i les seves expectatives, fomentant la responsabilitat en la presa de decisions.
Implicació de la família al pla d’intervenció establert i la seva orientació en la consecució d’estratègies per treballar a casa. Informació del progressos que va realitzant el seu fill, mitjançant entrevistes de seguiment i informes, i proporció d’informació específica sobre aspectes que els preocupa i/o són del seu interès. Assessorament per a la millora de la dinàmica familiar en cas que hi hagi conflictes al sí de la família.
Promoció de la interrelació entre família-escola-centre psicopedagògic. Acompanyament i assessorament en la pressa de decisions educatives: canvi de centre, decisions d’estudis tècnics i superiors,...
Aplicació del programa de prevenció del fracàs escolar als centres educatius amb qui tenen un conveni per detectar individualment aquelles dificultats d’aprenentatge que tenen o poden tindre els infants abans que s’agreugin. Redacció de l’informe individual explicatiu dels resultats i les recomanacions de prevenció i de tractament.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada