dimarts, 25 de novembre del 2014

PRIMERES SESSIONS

Les primeres sessions han estat molt importants ja que m'han servit per conèixer i adaptar-me al centre. Poc a poc, he conegut als diferents professionals, als infants i adolescents als quals aniré fent el seguiment al llarg del pràcticum, així com al mètode i a les estratègies de treball.

L'inici del pràcticum, no ha coincidit amb l'inici del curs escolar de les reeducacions psicopedagògiques dels infants que comença a principis de setembre. Aquest fet, ha suposat que no hagi pogut atendre a les sessions, no obstant això, l'acolliment rebut ha estat molt bo, la qual cosa ha facilitat aquest procés d'adaptació.  
La tasca principal de les pràctiques se centra en l'observació directa de la implementació de les reeducacions, fet que em permetrà conèixer els diferents moments del pla de treball que apliquen en aquest centre per atendre cada cas concret, atent al principi d'individualització, des de la diagnosi (detecció mitjançant l'screening) fins que els hi donen "l'alta", atenent especialment a la rehabilitació.

A cada sessió, faig l'observació de 6 infants/adolescents. Cadascú presenta uns trastorns concrets dels quals se'n deriven unes dificultats d'aprenentatge especifiques, condició sine qua non per dur a terme una reeducació. Els principals trastorns i les dificultats què se’n deriven actualment són:
  • Trastorn de la lectura: amb dificultats tempo-espacial; grafoperceptiva; en comprensió i interpretació lectora; anàlisi, síntesis i estructuració de la informació; psicolingüística i raonament lògico-matemàtic.
  • TDAH amb predomini de dèficit d’atenció i trastorn de la lectura: amb dificultats de capacitat d’atenció i concentració inestable; impulsivitat cognitiva alta; lateralitat creuada, immaduresa en el procés tempo-espacial; immaduresa grafoperceptiva; baixa comprensió lectora; dificultats d’anàlisi, síntesi i estructuració de la informació; immaduresa en varis processos psicològics; i, immaduresa en el raonament lògico-matemàtic.
  • TDAH amb predomini de dèficit d’atenció: amb dificultats de capacitat d’atenció i concentració inestable; impulsivitat cognitiva; dificultat en la velocitat de processament; dificultat visio-espacial;  grafoperceptiva; de comprensió lectora; i, immaduresa en el raonament lògico-matemàtic.
  • Transtorn de personalitat: amb dificultats de comprensió i interpretació lectora; dificultats d’anàlisi, síntesi i estructuració de la informació, psicolingüístiques, de raonament lògico-matemàtic i certa impulsivitat cognitiva.
  • Retard mental- dificultats de raonament en general: amb dificultats tempo-espacials, lateralitat creuada, dificultats grafoperceptives MVL, comprensió lectora; dificultats d’anàlisi, síntesis i estructuració de la informació; raonament verbal; raonament lògico-matemàtic; i, atenció variable i implusivitat.
  • Retard en la lectura:amb dificultats d’immaduresa en el raonament espacial; grafoperceptiva; baixa comprensió lectora; dificultats d’anàlisi, síntesis i estructuració de la informació; atenció inestable  i intermitent i lentitud en l’adquisició d’estratègies d’aprenentatge; i, impulsivitat cognitiva.
Malgrat el caràcter clínic del centre, l'enfocament de les reeducacions l'estableixen tenint en compte la Zona de Desenvolupament Proper (Vigotsky), És a dir, partint d’allò que l’infant ja sap es proposa l’activitat de manera que es garanteixi l’aprenentatge, intentant doncs que la tasca encomanada no sigui ni massa difícil ni massa senzilla segons les seves característiques.