CONTEXT
Un dimecres, ens vam reunir amb el responsable dels pràcticums i em va descriure el context del centre, responent, molt amablement, tots els meus dubtes i curiositats. A tall de resum, com a resultat de la conversa, puc dir:

El Centre Psicopedagògic CDiTDEA (Centre de Diagnòstic i Tractament de les Dificultats Emocionals i de l'Aprenentatge) està situat al barri de les Corts de Barcelona. És un centre de titularitat privada amb caràcter clínic sense capacitat d’internament.
Es va fundar l’any 1980 amb la intenció d’oferir assistència psicològica i psicopedagògica de qualitat als infants i adolescents mitjançat un projecte innovador. Actualment, el centre s’ha ampliat i disposa d’un equip multidisciplinari que permet l’atenció psicològica, psicopedagògica, logopèdica i psiquiàtrica de totes les edats: infància, adolescència, joves i adults, amb la finalitat d’atendre la persona en la seva integritat.
Les famílies que assisteixen al centre tenen un nivell cultural i social de benestar.
L’organigrama està format per: el director, 5 psicòlegs, 1 logopedes i 2 psiquiatra. Es tracta d’un equip multidisciplinari, que des l’enfocament del treball col·laboratiu, es reuneix un cop setmanalment per fer el seguiment i prendre les decisions corresponents per cadascun dels casos concrets.
Malgrat el centre no tingui la figura específica del psicopedagog, els diferents professionals cobreixen aquesta tasca, ja que cadascú abraça una part del coneixement pràctic professional interdisciplinar que caracteritza la psicopedagogia.

Així doncs, defensen el treball col·laboratiu i inclusiu mitjançant el treball en equip enfocant la seva intervenció amb la finalitat de promoure, afavorir i millorar els processos psicològics i d’aprenentatge de qualitat relacionat amb la construcció de les persones tenint en compte els diferents contextos i factors que influencien al desenvolupament de la persona, tal com comenta el Dr. Cèsar Coll.
Els professionals del centre estan qualificats, posant en joc les seves competències professionals i els seus coneixements psicopedagògics, i s’impliquen al màxim per assegurar una educació integral i individualitzada de cadascú, oferint, també, el suport, l’assessorament i la col·laboració amb el la família, el professorat i d'altres professionals que tractin amb els infants per tal de potenciar les seves aptituds, oferint-los una educació de qualitat i plena d’oportunitats.
ORIGENS
El fet de conèixer el context em va servir de gran ajuda per ubicar-me en el treball del centre i amb la realitat del centre en la seva globalitat. No obstant això, m'inquietava i m'encuriosia quins van ser els origens del centre i perquè van escollir la metodologia de treball que empren i no una altra.

Aquestes respostes les vaig trobar en una conversa amb el director del centre. Realment, va ser molt interessant ja que em va expressar les seves inquietuds i les seves necessitats que tenia aleshores i les que han anat sorgint al llarg de tants anys per aconseguir amb èxit la seva finalitat: atendre les necessitats dels infants i joves perquè es desenvolupin amb la màxima integritat.
El director del centre, fundador de CDiTDEA, va enfocar la seva formació cap a la branca clínica. Durant uns anys va estar treballant en un hospital a l'àrea de salut mental. Aleshores, la sensibilitat d'atenció a les persones amb trastorns mentals, d'aprenentatges, de conducta,... era molt diferent a l'actual. El director no se sentia satisfet amb la seva tasca. Durant aquell temps, va estar en contacte amb algun dels pocs centres d'educació especial que hi havia en aquella època, veient com treballaven i els resultats que obtenien. Aquesta experiència sumada a la necessitat de donar una resposta als infants i adolescents amb dificultats d'aprenentatges i/o altres dificultats i la manca d'entitats i centres que hi havia a finals dels anys '70, va conduir-lo a obrir, el 1980, un centre que complís i garantís les seves expectatives i necessitats.
Així fou com va néixer l'entitat que amb el pas dels anys han anat creixent amb la intenció de poder atendre als infants i adolescents adaptant-se amb les necessitats del moment.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada